Modul 2: Möjligheter och begränsningar

Kunskap & bakgrund

Alla människor ser världen genom en egen “möjlighetshorisont”. Den avgör vad vi tror är möjligt för oss när det gäller utbildning, arbete och livsval. Den kan vara bred eller smal, och påverkas av erfarenheter, kunskap, normer och förväntningar. Att utforska både möjligheter och begränsningar kan öppna nya vägar – särskilt om vi lär oss skilja på verkliga hinder och upplevda hinder.

Reflektion

  • Vilka utbildningar, jobb eller vägar har jag hört mest om?
  • Är min möjlighetshorisont bred eller smal?
  • Vilka hinder ser jag – och vilka av dem är kanske möjliga att övervinna?

Övningar inför möte

  1. Möjlighetslista: Skriv ner allt du tror du kan göra (studier, jobb, andra vägar).
  2. Hinderanalys: Lista hinder du ser. Markera vilka som är verkliga (exempel: betygskrav) och vilka som kan vara upplevda (exempel: “det är för svårt för mig”).